
Ne face placere sa continuam activitatea noastra de dialog profesional de tip forum cu mediatorii colegi, care doresc a ne imbunatati reciproc activitatea de cunoastere in tainele profesiei de mediator. Vineri, 13 februarie 2015 am organizat cea de-a patra intalnire din cadrul proiectului Activ si Eficient in Mediere, initiat de Pro Training Mediation si Clubmediatori.ro, in parteneriat cu UNMR Bucuresti.
Am discutat intr-o atmosfera colegiala deosebita despre analiza conflictului in mediere. A fost o dezbatere foarte interesanta in care toti ne-am imbunatatit abilitatile de mediator. A fi un bun mediator presupune sa te pregatesti continuu, sa intelegi ce inseamna un conflict, cum apare el, care este psihologia unui conflict, cum se poate pune un diagnostic al acestuia si cum trecem la dezamorsarea lui, in functie de participant.
Stim ca aparitia unui conflict duce la tensionarea relatiilor, la stabilirea unei punti energetice negative intre oameni. Mai stim ca noi oamenii relationam cu ceilalti din trei motive: nevoi, interese si sentimente. Mediatorul are indatorirea profesionala sa recunoasca un conflict din expunerea si pozitia partilor una fata de cealalta. De foarte multe ori observam ca mediatori, ca nici pe departe nu este vorba de un conflict intre partile respective, ci doar de perceptii diferite care inca nu au degenerat intr-un conflict.
Mediatorul, in cadrul etapei de analiza si informare privind avantajele medierii, are indatorirea sa incadreze conflictulin functie de tipul identificat, si anume:
- conflicte emotionale, de identitate, istorice, structurale, de comunicare, de relatie
- conflicte de valori, cu cele doua cauze tipice ale sale
- Sistem de valori diferit
- Diferente in stilul de viata
Dupa ce am stabilit tipul de conflict, prin intrebari structurate, mediatorul stabileste factorii de raspuns la conflict:
- Factori structurali, cand nu depind de vointa exclusiva a partilor
- Factori subiectivi, cand depind de subiectivismul si vointa partilor
Acesti doi factori au si ei mai multe cauze care genereaza conflictul.
Exemple de cauze: diferente de autoritate, interese diferite, sentimente, diferente de perceptie, de interpretare, lipsa informatiilor, nevoi diferite, etc.
Nu in ultimul rand, mediatorul trebuie sa incadreze fiecare parte implicata intr-un stil individual de raspuns la conflict, stil pe care il imbraca fiecare parte din conflict, functie de nevoile si interesele sale. Astfel, mediatorul poate pune un diagnostic al conflictului, informeaza partile implicate cu avantajele medierii raportate la conflictul lor concret si le propune rezolvarea acestui conflict prin mediere stabilind impreuna cu partile o strategie de rezolvare. Mediatorul are indatorirea sa empatizeze cu partile astfel incat ambele parti sa aiba mare incredere in neutralitatea si impartialitatea sa, doar astfel partile implicate vor agrea sa ramana sa-si rezolve conflictul cu acel mediator. Un contract de mediere se incheie de mediator si de partile implicate doar daca mediatorul convinge ambele parti ca poate duce la capat un proces de mediere aplicand corect procedura medierii.
Va asteptam la urmatorea intalnire in data de 6 martie 2015, cu tema – Redactarea acordului de mediere.
Ion Dedu