Cum ii evaluam pe ceilalti: Comentam, judecam sau oferim feed-back?

Fiecare dintre noi ne-am aflat in situatia de a fi pusi la zid pentru o idee sau pentru o parere pe care am exprimat-o in fata celorlalti. Cand te exprimi public, fie ca e o discutie la o cafea, o conferinta sau o postare pe o retea de socializare, trebuie sa fii pregatit pentru reactiile celorlalti. Diferenta intre ceea ce asteptam  si ceea ce primim este de cele mai multe ori foarte mare. De ce se intampla acest lucru? Pentru ca cei mai multi dintre noi intampinam dificultati in a evalua intr-o maniera obiectiva si constructiva ideile celorlalti. In 99% din cazuri o parere sau un concept nou vor fi fie comentate, fie judecate. Se discuta despre ceea ce spun altii, se comenteaza fara a se argumenta pozitia pro sau contra acelei pareri sau se emit judecati (de cele mai multe ori formulate negativ J): nu va functiona, nu poate fi pusa in practica, nu e gandita, nu suntem pregatiti pentru asta…

Sunteti tentati sa respingem ideile pe care nu le intelegem suficient, despre care nu avem informatii complete, venite de la persoane care nu ne sunt agreabile sau proiecte din care nu facem parte (chiar daca uneori am impartasit initial aceeasi idee). Pe de alta parte, sustinem neconditionat idei si pareri despre care consideram ca avem toate informatiile necesare, sunt exprimate de persoane agreate de noi sau care ne implica intr-un mod favorabil noua. Niciuna din aceste doua extreme subiective nu ofera o evaluare reala si constructiva asupra ideilor enuntate.

Ceea ce trebuie sa oferim si sa asteptam de la ceilalti este o evaluare obiectiva si o analiza argumentata, concretizate in feed-back constructiv. Eficienta feed-back-ului este data de felul in care este oferit, felul in care este primit si felul in care se beneficiaza de pe urma lui.

Reguli pentru oferirea de feed-back:

  • Sa se refere la idee si nu la persoana
  • Sa indice cu precizie aspectul, problema la care se refera
  • Sa fie dat la timp si relevant pentru persoanele implicate
  • Sa ofere argumente, solutii, precizari
  • Sa fie de tip sandwich (pozitiv, negativ, pozitiv)

Reguli pentru primirea de feed-back:

  • Ascultati/cititi cu atentie feed-back-ul primit
  • Evitati reactiile defensive, de respingere a ceea ce vi se spune
  • Evitati sa contraziceti, retineti aspectele divergente si discutati-le impreuna
  • Asigurati-va ca ati inteles clar ce vi s-a transmis, solicitati detalii si argumente

Abilitatea de a oferi si de a primi feed-back trebuie sa fie dezvoltata de fiecare dintre noi. E dificil sa gestionam situatiile si sa avem un dialog atunci cand feed-back-ul oferit de noi este considerat critica, repros, jignire sau incompetenta de catre cei care il primesc, cum de multe ori e greu sa acceptam ca ideile noastre pot fi imbunatatite, completate sau chiar schimbate daca stim sa primim feed-back din partea celorlalti. Aceste abilitati pot deveni atuuri ale noastre personale si profesionale, daca sunt bazate pe buna credinta, profesionalism, respect fata de noi si fata de ceilalti.

Regulile de aur ale evaluarii celorlalti:

Asculta pentru a intelege, nu pentru a contrazice.

Nu impune celorlalti propriul tau sistem de valori si propria ta experienta de viata.

Andreea Radut

iunie 27, 2017